KEFAHAMAN D AN
KESEDARAN PELAJAR KPLI SR TERHADAP PENERAPAN NILAI PATRIOTISME DALAM PENGAJARAN
DAN PEMBELAJARAN
Nor Rul Azlifah bt. Zulkafali
Ramli b. Saadon, PhD
(Dibentangkan dalam Seminar Penyelidikan IPG KBM 2010)
(Dibentangkan dalam Seminar Penyelidikan IPG KBM 2010)
Abstrak
Kajian ini bertujuan untuk meninjau
kefahaman dan kesedaran pelajar KPLI SR terhadap penerapan nilai patriotisme
dalam pengajaran dan pembelajaran. Sebanyak 41 orang pelajar KPLI SR telah dipilih menjadi responden dalam kajian
ini. Kajian telah dilakukan dalam bentuk kajian tinjauan dengan menggunakan
kaedah kuantitatif bagi mendapatkan hasil dalam bentuk kekerapan dan peratus.
Dapatan kajian menunjukkan peratusan yang tinggi penerimaan responden terhadap
pandangan yang dinyatakan dalam soal selidik. Contoh penghayatan terhadap
simbol dan tarikh sebanyak 73.2 peratus sangat setuju menyatakan menghormati
bendera Malaysia membuktikan semangat patriotisme. Hal ini membuktikan
bakal-bakal guru yang menjadi responden mempunyai tahap kefahaman dan kesedaran
yang tinggi terhadap penerapan nilai patriotisma dalam pengajaran dan
pembelajaran. Hasil daripada kajian juga telah menyenaraikan beberapa implikasi
dan beberapa cadangan juga dikemukakan untuk kajian lanjutan. Antara cadangan
kajian lanjutan ialah kajian tentang penerapan nilai patriotisme dalam proses
pengajaran dan pembelajaran bagi mata pelajaran bukan bidang Sains Sosial.
Kata kunci : kefahaman, kesedaran,
nilai patriotisme.
_________________________________________________________________
Kaji Selidik
Terhadap Pensyarah Tentang Kesedaran dan Amalan Pendidikan Alam Sekitar Serta
Penerapan Pendidikan Alam Sekitar
Nor Rul Azlifah bt. Zulkafali
Jabatan
Sains Sosial IPG Kampus Bahasa Melayu
(Dibentangkan dalam Seminar Penyelidikan IPG KBM 2011)
Abstrak
Kajian ini bertujuan untuk meninjau
kesedaran dan amalan pensyarah terhadap terhadap
Pendidikan Alam Sekitar dalam pengajaran dan pembelajaran. Sebanyak 48 orang pensyarah
IPG Kampus Bahasa Melayu telah dipilih
menjadi responden dalam kajian ini. Kajian telah dilakukan dalam bentuk kajian
tinjauan dengan menggunakan kaedah kuantitatif bagi mendapatkan hasil dalam
bentuk kekerapan dan peratus. Dapatan kajian menunjukkan keseluruhan responden
bersetuju menyatakan Pendidikan Alam Sekitar penting. Namun begitu, walaupun
responden bersetuju Pendidikan Alam Sekitar itu penting tetapi kepekaan dan
amalan oleh responden menunjukkan sikap yang berbeza. Hal ini dibuktikan
apabila hanya 39 orang responden sahaja
yang peka dengan kempen Kitar semula sampah. Manakala 2 orang responden sahaja
yang sedar tentang kempen kitar semula minyak masak dan 4 orang responden sedar
tentang kempen pengharaman plastik dan polisterine. Berkaitan dengan PASMK
pula, hampir keseluruhan responden iaitu 91.7% tahu tentang PASMK tetapi hanya 75% sahaja yang berjaya
memberikan pengertian sebenar PASMK. Hasil daripada kajian juga telah menyenaraikan
beberapa cadangan juga dikemukakan untuk
kajian lanjutan. Antara cadangan kajian lanjutan ialah keberkesanan penerapan
PAS dalam pengajaran dan pembelajaran, keupayaan pengamalan PAS dalam kalangan
pelajar IPG dan pengenal pasti kegagalan penerapan dan pelaksanaan PASMK dalam
pengajaran dan pembelajaran.
Kata kunci : Pendidikan Alam Sekitar,
Kesedaran dan Amalan
__________________________________________________________________
Pelaksanaan Penerapan
Pendidikan Alam Sekitar Dalam Kalangan Guru Praktikum
Nor Rul Azlifah bt. Zulkafali
Zulkifly b. Hussin
Jabatan
Sains Sosial IPG Kampus Bahasa Melayu
(Kajian ini telah dibentangkan dalam Seminar Pendidikan Kebangsaan Pada 11-12 November 2013 di Hotel Corpthorne Pualau Pinang anjuran USM & IPG KDA)
Abstrak
Kajian
ini bertujuan untuk meninjau kesedaran guru PISMP menerapkan Pendidikan Alam
Sekitar semasa pengajaran dan pembelajaran ketika menjalani praktikum. Sebanyak
199 orang guru pelatih IPG Kampus Bahasa
Melayu telah dipilih menjadi responden
dalam kajian ini. Kajian telah dilakukan dalam
bentuk kajian tinjauan dengan menggunakan kaedah kuantitatif bagi mendapatkan
hasil dalam bentuk kekerapan dan peratus. Dapatan
kajian secara umumnya masih terdapat responden yang tidak menyedari peranan
pendidikan alam sekitar merentas kurikulum berpunca
daripada kurangnya bimbingan daripada pensyarah sendiri. Hal ini dibuktikan apabila 40
orang (20.1%) responden tidak pernah menerima bimbingan tentang pendidikan alam
sekitar merentas kurikulum. Namun begitu
walaupun tidak mendapat bimbingan secukupnya mereka banyak menggunakan elemen pendidikan alam
sekitar iaitu sebanyak 92 orang iaitu 46.2% kerap menggunakan elemen alam
sekitar dalam pengajaran dan pembelajaran. Hasil daripada kajian juga telah
menyenaraikan beberapa cadangan juga
dikemukakan untuk kajian lanjutan. Antara cadangan kajian lanjutan ialah
keberkesanan penerapan PAS dalam pengajaran dan pembelajaran, keupayaan menerapkan
pendidikan alam sekitar dan kaedah sesuai yang boleh digunakan dalam usaha
meningkatkan kualiti penerapan pendididkan alam sekitar dalam pelbagai mata
pelajaran.
Kata
kunci : Pendidikan Alam Sekitar, Kesedaran Alam Sekitar, Amalan ,
penerapan dan nilai alam sekitar .
_________________________________________________________________
Elemen Penerapan
Pendidikan Alam Sekitar Dalam Teks Bahasa Melayu Tahun 6
Nor Rul Azlifah bt. Zulkafali
Zulkifly b. Hussin
Jabatan
Sains Sosial IPG Kampus Bahasa Melayu
(Dibentangkan dalam Seminar Antarabangsa Pedagogi Bahasa Melayu, Bahasa Indonesia & Bahasa-bahasa lain pada 18-20 JUN 2014 di IPG Kampua Bahasa Melayu)
Abstrak
Kajian ini bertujuan untuk meninjau
kandungan elemen Pendidikan Alam Sekitar yang terdapat dalam Bukut Teks Bahasa
Melayu Tahun 6. Dalam konteks ini dua
aspek yang dikaji ialah kekerapan elemen yang digunakan dan isu alam sekitar yang
dikemukakan. Kajian telah dilakukan dalam bentuk analisis dokumen Buku Teks
Tahun 6. Dapatan kajian secara umumnya terdapat tiga bentuk elemen Pendidikan
Alam Sekitar yang terkandung dalam Buku Teks Tahun 6 iaitu elemen gambar,
elemen petikan dan elemen puisi. Elemen yang paling tinggi digunakan ialah
elemen gambar iaitu berjumlah 33 kali (48.5%). Sementara, dari segi isu yang
digunakan terdapat isu secara terus berkaitan alam sekitar dan ada isu yang
secara perlu dihubungkait secara kreatif dan kritis. Hasil daripada kajian juga
telah menyenaraikan beberapa cadangan dikemukakan untuk kajian
lanjutan. Antara cadangan kajian
lanjutan ialah keberkesanan penggunaan Buku Teks dalam usaha penerapan
Pendidikan Alam Sekitar dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu dan
kaedah sesuai yang boleh digunakan untuk meningkatkan kualiti penerapan
pendidikan alam sekitar dalam pengajaran Bahasa Melay menggunakan Buku Teks.
Kata kunci : Buku Teks, Pendidikan
Alam Sekitar, Kesedaran Alam Sekitar, Amalan , penerapan dan nilai alam sekitar
No comments:
Post a Comment